Nume: VIANU Stefan
Tema: Religii, istorie şi societate în Europa şi Asia
Partener: Academia Română, Institutul de Istorie a Religiilor, Bucureşti
Proiect: MITUL EXPULZAT
Date de contact:
stefanvianu@yahoo.com
Profil
Experientă profesională
- februarie 2005 - martie 2012
Functia - Lector universitar
Principalele activităti - Predare (Filozofia culturii si estetică), Cercetare (Fenomenologie, Hermeneutică, Teoria arhitecturii)
Numele si adresa angajatorului - Universitatea de Arhitectură si Urbanism “Ion Mincu”
Sectorul de activitate - Istorie si teorie - iunie 2001 - februarie 2005
Functia - Cercetător la Institutul de Filozofie al Academiei Române
Principale activitate - Cercetare (Fenomenologie, Hermeneutică, Filozofia religiei)
Numele angajatorului - Academia Română
Educatie si formare profesională
- 1996 - 2001: Doctor în Litere (filozofie) al Universitătii din Geneva
- 1995 - 1996: Diplomă de studii superioare în filozofie la Universitatea din Geneva
- 1989 - 1994: Asistent la Facultatea de Teologie a Universitătii din Geneva
- 1983 - 1989: Studii de teologie la Facultatea de Teologie a Universitătii din Geneva
Disciplinele principale studiate
- Istoria creștinismului (curente și doctrine din Antichitate până în secolul XX)
- Istoria religiilor ( istorie, concepte, metode)
- Noul Testament (istorie, exegeză, interpretare)
- Vechiul Testament (istoria curentelor biblice si a iudaismului, exegeză, interpretare)
- Teologie sistematică (concepte, doctrine teologice, crestinismul în modernitate)
- Filozofie (Principalele sisteme filozofice din perspectivă teologică)
- Psihologie si psihanaliză (Freud si religia în omul religios în secolul XX)
Limbi străine - Franceză, Germană, Engleză
MITUL EXPULZAT
Această cercetare porneste de la o reconstructtie a confruntarii între metoda fenomenologică si metoda antropologică în stiintta religiilor. Dacă prima încearcă să sesizeze sacrul în "esentta si în manifestările" sale, abordarea antropologică vrea să arate că sacrul este si el un produs al acttiunii umane. Cercetarea de fată combină rezultatele celor două metode aplicându-le problemei mitului în modernitate. După formularea distincției dintre Mitul religios si miturile politice precizând semnificatia acestei distinctii si arătând că dinamica modernitătii constă în expulzarea Mitului religios prin înlocuirea sa de către miturile politice – acest act fiind în cele din urmă identic cu mecanismul violentei colective analizat de René Girard. Cercetarea urmăreste etapele acestui proces care nu este altul decât cel al destinului Mitului religios în epoca modernă.